ul. Sukiennicza 6/2 
87-100 Toruń
tel. 500 127 355
e-mail: biuro@tlok.pl

Fundacja

Fundacja to organizacja pozarządowa, której podstawą jest majątek przeznaczony przez jej założyciela na określony, społecznie lub gospodarczo użyteczny cel. Założyciel fundacji nazywany jest fundatorem. Fundatorem może być każdy pełnoletni obywatel, niekoniecznie polski, ale także osoba prawna, czyli na przykład firma albo szkoła wyższa. Fundacja podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Po dokonaniu rejestracji fundacja uzyskuje osobowość prawną.

 

Prezentujemy kilka podstawowych informacji dla osób chcących założyć fundację.

 

ETAPY PRZYGOTOWANIA FUNDACJI:
1) określenie fundatora,
2) napisanie statutu,
3) udanie się do notariusza,
4) podjęcie uchwały o powołaniu fundacji,
5) przyjęcie statutu, a następnie złożenie odpowiednich formularzy do KRS.

 

 

REJESTRACJA PRZEZ PORTAL REJESTRÓW SĄDOWYCH

Od 1 lipca 2021 r. obowiązują nowe wzory formularzy do KRS (nazewnictwo formularzy nie uległo zmianie). Oznacza to, że każda organizacja, która się rejestruje lub zgłasza zmiany powinna zrobić to na nowych formularzach.

Organizacje bez działalności gospodarczej mogą złożyć wnioski o rejestrację, zmiany albo wykreślenie w wersji papierowej do przypisanego oddziału KRS lub elektronicznie poprzez Portal Rejestrów Sądowych.

Wszystkie organizacje z działalnością gospodarczą (zarejestrowane w Rejestrze Przedsiębiorców) składają dokumenty o zmiany albo wykreślenie wyłącznie drogą elektroniczną poprzez Portal Rejestrów Sądowych.

Wszystkie organizacje zamierzające przy rejestracji zgłoszenie działalności gospodarczej składają formularze wyłącznie drogą elektroniczną poprzez Portal Rejestrów Sądowych.

Formularze w wersji elektronicznej dostępne są po zarejestrowaniu i zalogowaniu na PRS.

Zachęcamy do zapoznania się z instrukcjami wypełniania wniosków.

W ciągu 3 dni od daty złożenia wniosku w PRS należy wysłać do KRS załączniki w wersji papierowej.

Wszystkie dokumenty należy dostarczyć do sądu w 2 egzemplarzach, a statut w 3, każda strona statutu musi być parafowana przez fundatora, a dokumenty KRS-WK i KRS-W20 podpisane w odpowiednich miejscach przez fundatora.

W przypadku rejestracji fundacji z działalnością gospodarczą należy dostarczyć statut w 4 egzemplarzach (każda strona parafowana przez fundatora).

 

KOSZT REJESTRACJI

Koszt rejestracji fundacji w Krajowy Rejestrze Sądowym, nie prowadzącej działalności gospodarczej wynosi 250 zł.

W przypadku rejestracji fundacji z działalnością gospodarczą koszt wynosi 600 zł (500 zł za wpis do rejestru przedsiębiorców plus 100 zł za ogłoszenie w MSiG).

Natomiast wprowadzenie wszelkich zmian do zarejestrowanej już fundacji z działalnością gospodarczą to koszt 500 zł (opłata za ogłoszenie w MSiG zmian dokonanych w rejestrze przedsiębiorców wynosi 250 zł i 250 zł opłata sądowa).

Ponadto niezbędne do poniesienia są opłaty notarialne w wysokości od 200 do 400 zł, zależnie od notariusza, gdzie muszą się udać fundatorzy, celem założenia aktu fundacyjnego oraz złożenia wzorów podpisu.

Czas rejestracji to okres do 3 miesięcy, choć zdarzają się przypadki, iż trwa to 3 tygodnie, warunkiem „szybkiej” rejestracji jest brak błędów przy wypełnieniu formularzy rejestracyjnych.

 

Fundacja podobnie jak stowarzyszenie prowadzi pełną księgowość, a odpowiedzialność finansową ponoszą władze fundacji, każdy członek władz do wysokości własnego majątku.

Fundacja zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym uzyskuje przy wpisie numer NIP i REGON.

 

W ciągu 21 dni od uzyskania wpisu fundacja zgłasza do Urzędu Skarbowego na formularzu NIP 8 informację o prowadzonej działalności.

 

Poniżej dołączamy listę formularzy, niezbędnych do wypełnienia podczas procesu rejestracji nowej fundacji (Dostępne w zakładce "Niezbędne dokumenty").

Formularze jakie należy złożyć to: KRS-W20, KRS-WK.

 

PYTANIE DO DORADCY

KALENDARIUM

wrzesień 2022
powtśrczptsond
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012

NEWSLETTER

 

PROJEKTY